Vândută la 13 ani - Patricia McCormick



Inspirată din realitatea crudă a milioane de fete și femei din întreaga lume, Vândută la 13 ani (Sold, engleză original), spune povestea lui Lakshmi, o fată nepaleză de la sat. 
Copila de doar tresiprezece ani are o existență sărăcăcioasă alături de mama ei, tatăl vitreg și frățiorul bebeluș - care nu are nume. 

Lakshmi merge la școală, își ajută mama în gospodărie, își cunoaște logodnicul și încearcă să nu stea în calea tatălui vitreg care cheltuie economiile familiei la jocuri de noroc, ori dispare din peisaj pentru a reapărea dup o vreme.

"La școală avem un calendar, în care învățătoarea noastră tânără, cu chipul rotund ca luna, însemnează trecerea zilelor cu creionul roșu.
Noi, muntenii, măsurăm timpul după muncile și durerile femeilor.
(...)
E anotimpul în care femeile își îngroapă copiii care mor de friguri.
 (...)
E anotimpul în care își îngroapă copiii care mor de tuse măgărească."
Dorința ei cea mai mare este să-și ajute mama ca să poată schimba acoperișul casei, este dispusă chiar să meargă la oraș și să muncească pentru acest vis.

Naivă și cu speranță în suflet, Lakshmi are impresia că dorința i se îndeplinește în momentul în care o femeie de la oraș îi oferă tatălui vitreg o sumă de rupi pentru ca ea să ajungă la oraș.

Fata ajunge din munții Neaplului în India, la Calcutta, într-o casă din cartierele roșii, numite ironic Casa Fericirii.
Lakshmi este forțată să se prostitueze de patroana casei, care o amenință cu moartea dacă încearcă să scape. 

"În seara asta când vine Mumtaz în odaie, vede că mi-a vărgat spinarea și gâtul, brațele și picioarele cu vânătăi de la curea.
Așa că mă bate la tălpi."
Viața femeilor din Casa Fericirii este plină de primejdii, clienții vin unul după altul, le folosesc și merg mai departe. Unele dintre aceste femei au copiii cu ele, altele știu că cei mici îi așteaptă acasă - un motiv în plus pentru a munci

captură din documentarul omonim

Lakshmi se supune cu speranța că banii pe care îi câștigă ea vor ajunge la familia din Nepal. Dar află cu stupoare că este doar o sclavă sexuală și că femeia cea grasă, Mumtaz, păstrează pentru ea toți banii câștigați de Lakshmi. 

Ce nu știu fetele ca ea este că și din perspectiva propriilor familii - care le-au vândut sau părăsit - ele sunt decăzute. Dacă s-ar întoarce acasă ar fi probabil alungate, sau mai rău, chiar linșate de propriile familii.

Zilele trec, iar Lakshmi își va găsi libertatea datorită unor americani care lucrează cu poliția din India pentru a elibera femei forțate să se prostitueze.

Patrcia McCormick este jurnalist și scriitor american, ea dă voce lui Lakshmi în urma documentărilor pe care le-a făcut prin India sau Nepal pentru a vedea parcursul sclavelor din industria sexului.

Autoarea a colaborat și cu Malala Yousafzai la una dintre cărțile sale.

Cartea mi-a fost pusă la dispozișie de Librăria online Libris, a apărut în limba română la Grupul Editorial Art, în colecția Youngart, anul 2018. Este recomandată cititorilor de peste 16 ani. 

Comentarii

  1. Vai, vreau și eu să citesc această carte, neapărat. Mulțumim pentru recenzie!

    RăspundețiȘtergere
  2. BiaMia te rog să îmi spui cu maximă sinceritate cum ți-a părut după ce ai citit cartea. Eu sunt foarte dezamăgită, nu a atins nivelul așteptărilor legate de felul în care relatează scriitoarea întâmplările. Nici structura cărții nu m-a impresionat. Parcă cumva a fost necesar sa umple sau nu paginile ca să îi confere volum cărții. Cumpăr eu o carte ca să văd 5 rânduri scrise, pe următoare să regăsesc poate 10 rânduri?
    Inițial am luat-o împreună cu o prietenă, nici prietena mea nu e încântată după ce a citit-o. Vreau sa scap de carte!!! Trist e sa zic... dar cartea nu își merită banii, am dat banii aiurea.
    M-am simțit din nou la școală, când ne dădeau lecturi de citit care absolut deloc nu stârneau curiozitate.
    Povestea mă interesează foarte mult, dar nu cu acestă scriitoare. Mai și scrie că a făcut cercetări în teren pe tema sclaviei sexuale, a colaborat cu poliția, cu victime... ca să ce? Dacă nici așa nu poate să relateze profund un subiect dur, indignant, cutremurător... atunci sa rămână la scrierile din mica publicitate.
    Nominalizarea pentru vre-un premiu ar fi corect doar strict pentru subiectul abordat, fără nici o laudă adusă scriitoarei.
    Mi-am pierdut timpul cu această carte!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Într-adevăr, scriitura nu are o valoare literară foarte mare și nici din punct de vedere jurnalistic, asta pentru că povestea este doar inspirată din cazuri reale și nu relatează un singur caz care s-a întâmplat în tocmai.

      Dar este o referință, un strigăt de alarmă cu privire la acest fapt - sclavia sexuală.
      Mie mi s-a părut în regulă cartea în sine. Îmi pare rău de experiența ta și a prietenei tale.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)