Fata cu cercel de perlă - Tracy Chevalier



Pictura, muzica, filmul, dansul și toate celelalte forme de exprimare artistică au menirea de a ne sensibiliza  ca persoane, de a ne face mai atenți la ce se întâmplă în jur și de  a ne antrena răbdarea și simțul critic.
Tracy Chevalier și-a imaginat povestea din spatele picturii lui Johannes Vermeer. Autoarea țese foarte fin un fir al poveștii din spatele tabloului Fata cu cercel de perlă sau Fata cu turban într-un roman de atmosferă. Un fir imaginat de ea, după ce, se vede foarte bine că a studiat cât a putut tabloul și istoria lui Vermeer.

Romanul este narat la persoana întâi de tânăra Griet, acțiunea are loc în Delft, Olanda, secolul al XVII - lea. 
"Mama nu mi-a spus că or să vină. După aceea, mi-a zis că n-a vrut să dau impresia că sunt o fată nervoasă. Am fost surprinsă, credeam că mă cunoaște mai bine. Străinii vor crede că sunt calmă. N-am să plâng ca un țânc."
Viața lui Griet se schimbă în momentul în care este nevoită să intre ca slujnică în casa pictorului  Johannes Vermeer. Aici va fi nevoită să se adapteze capriciilor soției, soacrei, fiicelor și celeilalte slujnice a lui Vermeer. Ba mai mult, va trebui să își ia în serios rolul de slujnică, ajutor și muză a artistului.

Griet, este răbdătoare și un bun observator, își descrie pas cu pas viața din casa Vermeer într-un roman de  o atmosferă cuceritoare. Se vede nevoită să lucreze ca slujnică pentru a-și ține pe linia de plutire familia, din punct de vedere financiar. 
Problemele n-o ocolesc de vreme ce doamna casei nu vede cu ochi buni ajutorul pe care Griet îl oferă pictorului. Ba mai mult, Vermeer începe să o picteze pe Griet la cererea patronului său. 

Cu toate aceste, fata reușește să facă față foarte bine provocărilor și să își îndeplinească datoria de slujnică fără a-și păta onoarea, chiar dacă majoritatea celor din jurul ei bănuiesc contrariul. Adevărul este că Griet are o slăbiciune pentru stăpânul său, dar una care are la bază respectul.

Mi-a plăcut mult acțiunea construită pe baza acestei picturi, deși este ficțiune, este autentică, iar îmbinarea dintre personajele reale și cele fictive este foarte reușită. 

Despre autoare

Tracy Chevalier s-a născut pe 19 octombrie 1962 în  Washington, D.C. Este licențiată pe limba engleză și are un masterat în scriere creativă.
Câteva dintre operele sale sunt: The Virgin Blue (1997), Falling Angels (2001), Burning Bright (2007), The Last Runaway (2013).

***
Voi ce mai citiți?
p.s. Urmează partea a doua din De ce este România altfel?

Comentarii

  1. În ultima vreme postezi tot mai rar. Postarea de aici îmi amintește de „Fata cu smochine” - carte despre care aș fi vrut de la tine măcar două fraze. Pesemne ai pășit în viața oferită de studenție și timpul are de-acum UN PREȚ.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu vreau să îmi caut scuze, dar timpul nu este încă de partea mea. Revin și cu alte articole :)

      Ștergere
  2. Bagă de seamă ce faci cu viața ta, că nu e veșnică. Povara vieții nu ți-o poate lua nimeni din spinare. Sau cum spunea TOLSTOI: Visul e singura speranță că tot ce am gândit se paote înfăptui. (cu o condiție: să crezi în vise!)

    RăspundețiȘtergere
  3. Am înţeles că este o carte excelentă şi că Tracy scrie bestial. Trebuie să o citesc şi eu. Felicitări pentru recenzie şi mult succes în continuare!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)