Căutând-o pe Alaska - John Green


Este întâi mai și caut relaxare, caut relaxare oricând și cu orice prilej, dar mai ales acum și de vreme ce n-am trecut de ceva timp pe aici, am zis că vreau să mă relaxez scriind. Vreau să vă scriu despre cea mai recentă carte pe care am citit-o, una de genul YA (YoungAdult) care mi-a plăcut mult. 
La început ce-i drept era plictisitoare, începea cu mutarea lui Miles Halter (poreclit Rotofeiul) la Culver Creek Preparatory High School în Alabama, dar apoi a devenit interesantă.

Căutând-o pe Alaska (eng. Looking for Alaska) este cartea de debut a scriitorului american John Green, carte cu care a rupt gura târgului în anul publicării sale (2005), ca mai apoi să uimească din nou cititorii cu  Orașe de hârtie (eng. Paper Towns) sau Sub aceeași stea (eng. The Fault in Our Star).

Cum spuneam, Miles este chinuit de acomodarea la Culver Creek, descoperă campusul școlar și oamenii care trăiesc acolo, de la elevi și până la profesori. Se alătură unui anturaj destul de dubios, în care șef este o fată extrem de impulsivă, Alaska Young, din grup mai fac parte Chip Martin și Takumi, japonezul. 

Între personaje se naște o relație foarte strânsă în momentul în care iau naștere conflicte între elevi. Pe lângă asta, cartea urmărește și alte probleme adolescentine: consumul de alcool, tutun, instabilitatea emoțională, nesiguranța și chiar relațiile dintre fete și băieți - despre care autorul nu se sfiește să ne vorbească. 
"Îmi doream cu ardoare să mă întind lângă ea, s-o iau în brațe și să dorm. Nu să ne futem ca în filmele acelea. Nici măcar să facem sex. Doar să dormim împreună, în cel mai nevinovat sens al expresiei."

La început platonică și amicală, relația dintre Miles și Alaska devine extrem de apropiată. Autorul reușește să creeze un personaj incredibil de credibil, inițial repezit și poate demn de antipatie - Alaska Young.
 Cunoscându-mă pe mine, e genul de fată cu care nu m-aș împrieteni prea ușor și de care m-aș ține la distanță. Cu toate acestea ador personajul. Alaska fumează mult, e repezită, iubește sexul și e bossy, dar mai apoi aflăm că a suferit mult în viață și se așteaptă să moară de foarte tânără, lucru care se și întâmplă.


Toate aceste detalii fac din personaj unul pe care nu-l uiți deloc ușor, aparent puternic, dar de fapt vulnerabil și instabil. Miles descrie relația dintre el și Alaska astfel:

"Dar îmi lipsea curajul și ea avea prieten și era frumoasă și eu stângaci și ea era absolut fascinantă și eu eram extrem de plictisitor. Așa că m-am dus în camera mea și m-am trântit pe pat, gândindu-mă că, dacă oamenii ar fi fost ploaie, eu aș fi fost o burniță și ea ar fi fost un uragan."

La un moment dat, Miles intră într-o relație cu Lara, o colegă de-a lor de la Culver Creek, care în mod surprinzător e venită din România. Asta mi-a plăcut, chiar dacă apar acolo niște stereotipii vis-a-vis de țărișoarele mai puțin cunoscute americanilor, precum e a noastră.

În orice caz, cartea are multe personaje create destul de bine. Miles - personajul principal se maturizează extrem de tare pe durata cărții, lucru care face din scriere un bildungsroman. Tipul este fascinat de ultimele cuvinte ale unor personalități, lucru ce face ca lectura lui preferată să fie  biografiile. În timp ce Alaska citește literatură, iar Chip (Comandantul) memorează țările și capitalele lumii. 
Mi-a plăcut mult și chiar dacă pare puțin plictisitoare în prima parte, de la a doua jumătate apare o doză de mister, iar tinerii vor să-i dea de capăt. 
Libris.ro vă pune la dispoziție această carte, dar și altele publicate de John Green. De vreme ce e un autor destul de bine vândut și de citit, îmi permit să întreb dacă ați citit de la el și ce v-a plăcut cel mai mult?

Comentarii

  1. Cred că aceasta este cartea scrisă de John Green care mi-a plăcut cel mai mult. Și am mai citit de la el și „Sub aceeași stea” și „Un șir infinit de țestoase” (care, în ierarhia „plăcerii”, ar fi a doua).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu n-am mai citit nimic de la el înainte, dar din cărțile YA citite, până acum e în topul favoritelor mele. :) Am văzut ecranizarea la Orașe de hârtie și nu m-a dat pe spate.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)