Povestea slujitoarei - Margaret Atwood


Tot internetul vuiește în ultima perioadă despre bestseller-ul ăsta, stăteam și mă întrebam oare ce-o fi cu Povestea slujitoarei, ce e așa fascinant la romanul acesta?

Mi-am cumpărat cartea de la Târgul Gaudeamus, care a trecut și prin Oradea în perioada 10-14 mai anul curent.  Voiam să păstrez tradiția de a cumpăra ceva din Târg, chiar dacă doar ceva simbolic. Am zis că voi face o investiție un pic mai mărișoară anul acesta, mi-am luat un CD cu teatru radiofonic: Avarul lui Moliere și Povestea slujitoarei

Am citit cartea destul de repede deși e stufoasă. În primă fază nu prea știam eu la ce să mă aștept în privința ei, când am început să o citesc am căutat fragmente din ecranizările realizate pe baza cărții, să îmi dau seama dacă e sau nu o acțiune bizară, sau doar eu o percep așa. Ia ghiciți, este! Recent a fost lansat un serial bazat pe carte, iar în 1990 a apărut prima ecranizare ce are cartea la bază.

Povestea slujitoarei este plasată undeva într-un viitor sumbru, o apocalipsă a libertăților omenești, în care totul este guvernat după niște legi culese din tradiția creștină și aplicate cu o foarte mare severitate. 
Natalitatea în lumea asta plasată undeva în Statele Unite ale Americii este incredibil de mică, iar cele câteva femei care pot da naștere unui copil sunt obligate să fie țiitoare pentru diferite familii în care nu mai există fertilitate.
Offred este una dintre ele, singurătatea pe care o trăiește în casa Comandantului este apăsătoare. Ar putea fi pedepsită pentru orice gest, pentru orice imprudență, datoria ei este aceea de a-i oferi Comandantului și soției sale un copil. Lumea este lipsită de sentimente, lipsită de frumusețe, rolul ei este strict acela de a ajuta umanitatea să se perpetueze.

Cu toate acestea, Offred speră că va scăpa din această lume în care e folosită, iar amintirile, reminiscențe ale vieții libere, nu îi dau pace.
Apropo, am uitat să menționez că cei prinși pe picior greșit, adică cei care nu respectă regulile, încearcă să fugă sau sunt prinși punând la cale planuri împotriva Regimului sunt aspru pedepsiți. 

Fugarii sau cei ce resping valorile regimului sunt adesea spânzurați sau chiar linșați în public, pentru a fi de-a dreptul un anti-exemplu în fața celorlalți, dar și pentru instaurarea fricii și a sentimentului de nesiguranță.
Am uitat să menționez că în carte femeile sunt împățite în diferite categorii: slujitoarele, marthele (care sunt bucătărese, cameriste), soțiile (care au viața cea mai bună), mătușile (ce au datoria de a le instrui pe slujitoare), eco-nevestele (soții low-budget ca să zic așa) și nefemeile. Ei bine, ultima categorie este cea mai înfricoșătoare, nu primim foarte multe detalii despre soarta lor, dar știm că sunt trimise în colonii.
Slujitoare, Marthe, Soție, Econevastă

Cu toate limitările de care are parte în cariera ei de Slujitoare, Offred, reușește să găsească o portiță de scăpare din această lume ce se dorește a fi închisă ermetic.

Să vă spun părerea mea

Nu vă dau mai multe detalii, vă las să  gustați voi înșivă cartea, s-o devorați, sau măcar s-o încercați.
Ce-i drept, flashback-urile sunt puțin cam dese, parcă aș vrea să știu mai multe despre ceea ce se întâmplă în prezent,  Prezentul e un pic umbrit și misterios, dar merge.

Voi ce mai citiți? Ce ați mai achiziționat?
Eu am găsit o ofertă foarte bună într-un mall, am luat trei cărți fără să clipesc, pe lângă ce împrumutasem de la bibliotecă.

Comentarii

  1. Bună! Ai dori să apari pe blogul meu la secțiunea ”ar mai putea să-ți placă și„ ? Dacă da, blogul meu este http://www.nedelcuangela.com . Trimite-mi un e-mail sau mesaj pe una dintre rețelele de socializare pe la ‘Contact’. O seară frumoasă! 😀

    RăspundețiȘtergere
  2. Am și eu acest roman, dar m-am tot ferit de el, nu știu de ce. Mă gândesc că poate nu e tocmai primul roman scris de Atwood pe care ar trebui să-l citesc.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)