Scrisoare de dragoste - Mihail Drumeș

Am citit această carte într-un timp  record mie - trei zile - sunt încântată că am reușit performanța de a nu mă întinde prea mult cu ea. Cu recenzia  particip la Clubul de lectură  organizat de Sayuki. Ea ne provoacă să citim cărți scrise de autori români, luna aceasta cartea aleasă a fost Scrisoare de dragoste.

Despre autor

Mihail Drumeș (n. Mihail V. Dumitrescu, 26 noiembrie 1901, Ohrid, Macedonia - d. 7 februarie 1982, București) a fost un dramaturg, nuvelist, realizator de proză scurtă și romancier român, foarte popular in perioada interbelică. (mai multe detalii aici

Recenzie

După cum spuneam și în secțiunea Înainte de culcare (la care vă invit să vă alăturați), Scrisoare de dragoste începe cu viața tânărului Dinu Gherghel, rămas orfan de tată din copilărie. Încă de pe atunci motivația lui cea mai mare este să își depășească statutul social, să se îmbogățească.
Își finalizează studiile la oraș, unde o întâlnește pe tânăra Anda Brădeanu, de care se îndrăgostește în timpul unei călătorii cu trenul. Fiecare personaj are o poveste bine conturată în spate, dacă Dinu este copil de țăran în căutarea emancipării, Anda este o orfană adoptată în adolescență de directoarea școlii la care aceasta învăța. Hazardul îi apropie, întâlnirea întâmplătoare din tren nu rămâne singura, și altele se mai ivesc, lucru care îi motivează să formeze un cuplu. Dorința cea mai mare a lui Dinu este da a o avea pe Anda -alintată Ghiocela-  mai ales ca amantă. Principiile fetei sunt însă mult mai puternice decât ar crede acesta, și, pentru a avea parte de Ghiocela, Ivar (porecla dată lui Dinu), se va însura cu ea.
"Dacă-ți pierzi cinstea, o pierzi pentru todeauna."
 Conștientă și foarte lucidă, deși plină de imaginație, Ghiocela îl supune pe Ivar unor jocuri de seducție menite să îl păstreze lângă ea.
"Mă obsedează mereu gândul de a-l încătușa prin vraja dragostei, fiindcă mă tem, să nu se sature prea repede de mine. Dacă m-aș oferi bărbatului meu la cerere, fără preliminariile mele ocrotitoare, aș culege prea curând toate roadele sațietății. Ce vrei, am început să devin femeie."
 Cu toate aceste tertipuri, Dinu se lasă pradă lăcomiei și speră să destrame căsătoria cu Anda pentru a se însura cu o tânără bogată de viță nobilă. Pentru acest lucru, Dinu apelează la Relu Apelevianu  ca să o seducă pe Anda pentru a-i prinde în flagrant. Anda nu se lasă sedusă de Relu dar îi face jocul lui Dinu.
Căsătoria se destramă, drumurile lor se despart iar acțiunea romanului ia tot soiul de întorsături ciudate .
Cartea este plină de răsturnări de situație, mustrări de conștiință nu prea avem din partea lui Dinu,  doar la final... cu toate acestea, inima Andei este măcinată de frământări. Aflăm aceste lucruri din scrisorile pe care tânăra le trimite unei prietene -  Fulguşor mică şi dragă- căreia Anda i se destăinuie în fiecare moment de cumpănă.

"Certitudinea asupra sentimentelor bărbatului constituie pentru o femeie o sursă de acțiuni dictatoriale, menite să frângă echilibrul sănătos dintre sexe, pe care numai îndoiala îl dă."

Pe mine cartea m-a revoltat, mi se pare imoral ce-i face Drumeș bietei Anda, dar și câte au de pătimit celalte personaje din cauza lui Dinu Gherghel. Un lucru e clar, dragoste cu de-a sila nu se poate, dar și să punem mai presus banii și averea decât sufletul este nesănătos. Din fericire, sau din păcate, Dinu cel Ivar (sau AVAR) este pedepsit de dumnezeul cărții (autorul), sau se pedepsește singur pentru toate viețile distruse.
"(..) căderea unuia înseamna victoria celuilalt"

Acestea fiind spuse, Scrisoare de dragoste de Mihail Drumeș este un roman seducător, plin de intrigi, răsturnări de situație și împrejurări neașteptate, care te ține cu sufletul la gură. Este un roman de dragoste, fără a fi siropos, cum tindem să credem datorită titlului.

Comentarii

  1. Daca asta este prima carte pe care ai citit-o de la Drumes , iti recomand sa le citesti si pe celelalte . "Scrisoare de dragoste" si "Invitatie la vals" sunt preferatele mele ,dar nu pot spune nimic rau nici despre celelalte .

    RăspundețiȘtergere
  2. E prima dată când aud de această carte(sau cel puțin nu mi-a sărit în ochi până acum), dar recenzia ta mi-a stârnit curiozitatea. Doar citind rezumatul, mă simt și eu revoltată față de Dinu. Ah, complicată e dragostea asta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper sa o citesti :)
      Si da, e oarecum o carte care te revolta si enerveaza datorita actiunii si modului in care aceasta evolueaza.

      Ștergere
  3. Si eu particip la aceasta editie din Citeste romaneste si mi-a placut mult Scrisoare de dragoste, desi Invitatie la vals mi-a placut mai mult. Am facut si eu cateva postari despre carte, dar nu am apucat sa-i fac inca recenzia, in schimb imi place mult a ta :*

    RăspundețiȘtergere
  4. De Drumes am citit numai "Invitatie la Vals", la maturitate (>30 ani) si am fost revoltata atunci de ceea ce i-a facut autorul bietei Micaela, am empatizat cu biata eroina, cat despre erou l-am perceput ca pe un extremist in sentimente. Extremismul in iubire = dragoste alaturi de pasiune, fara pic de ratiune. Lipsa ei ii face sa-si distruga dragostea, si pe ei, reciproc, din prea mult orgoliu. Romanul este o lectie despre iubire versus orgoliu. BTW, cea ce a scris Drumes are un farmec de Interbelic cand povestile de genul asta aveau mare priza la public. Un mare succes de editura, ignorat de criticii literari ai vremii. cu toate acestea, Cartile lui Drumes ocupa un loc in primele 101 carti de citit intr-o viata din literatura romana (cf. cartii lui Claudiu Istodor). Paradoxal, nu ?!

    RăspundețiȘtergere
  5. Sunt datoare o erata: Eugen Istodor (cartea publicata de Editura Polirom). Scuze pentru imprecizie!

    RăspundețiȘtergere
  6. Vreau sa spun ca am sitit deja 2 romane de M Drumeș ''Elevul Dima dintr-a 7-a'' si ''Invitatie la vals'' ambele carti miau zguduit lumea interioara si ma tine frapata faptul ca ambele se termina cu tragedia si suferinta dragostei atot minunata

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)