Mișcarea sufragetelor vs. idealul feminim azi




Mi-am amintit ieri  despre Mișcarea Sufragetelor (azi chiar am văzut și filmul)  și am fost profund marcată, m-a lovit gândul că acum câteva secole și chiar și azi, femeia încă mai luptă pentru dreptul său de a fi considerată egală bărbatului, chiar pentru dreptul de a vota.
Termenul de Sufragetă a apărut din dorința femeilor din Anglia de a vota și mai mult de atât, de a fi egale taților, fraților și soților lor în ce privește organizarea politică. 
Sufragete la protest
Acum stau totuși și mă gândesc, în general, prin lume femeile au drept de vot (mai mult sau mai puțin, câteva Țări Arabe se exclud), dar câte se bucură de fapt de egalitate sau de dreptul de a fi ceea ce-și doresc?
Ce-și dorește de fapt o femeie? 

Punctele de vedere în acest sens sunt împărțite, unele vor liniște și pace pentru ele și familie (mă refer în special la cele prinse în zone de război), altele carieră, altele o ascensiune rapidă și ușoară în lumea modei, a industriei cinematografice, muzicale, pentru că social media asta ne bagă în cap. 
Că trebuie să fim sexy, frumoase și ușor de abordat, așa le place bărbaților.


Nici prea slabă, nici prea grasă, nici prea înaltă, nici prea scundă, poate blondă, brunetă sau roșcată cu trăsături faciale plăcute, fără coșuri și alte diformități. Îmbrăcăminte sumară, minte ioc, nicidecum una care să funcționeze brici. 
sursa
Principii? Ce sunt astea, în momentul în care menirea femeii pe sticlă și în reviste este aceea de a fi un corp semi-dezgolit? Chiar dacă e îmbrăcată, ea este adesea înfățișată ca schimbând scutecul în reclame la pamperși, făcând baie copilului, sau chiar când spală vasele în bucătărie în timp ce restul familiei se simte bine împreună (nu-i bai, de obicei apare un personaj salvator care aduce detergentul de vase).
Să revenim la femeia model prezentată cel mai des pe micile sau marile ecrane, pe scena teatrelor, în clipurile muzicale, ca asistente în platorui de televiziune, pe podium: este o formă fără fond. O imagine care n-are nimic de spus, golită de minte și voință proprie, doar picioare, fese șolduri și sâni dezgoliți, cu un cap frumușel care râde la comandă. O imagine care vinde, aceasta este imaginea femeii în publicitate. 
Mie, personal, această imagine feminină mi se pare decadentă și incredibil de departe de ceea ce au dorit sufragetele, sau de ce își doresc încă feministele contemporane nouă. 


Lăsând la o parte păpușa Barbie occidentală, adică femeia superficială ajunsă drept ideal feminin, încă există țări în lume unde este foarte periculos să fii femeie. Bănuiesc că acolo schimbarea de sex iese din discuție, așa că femeile trebuie să îndure umilințe din cele mai crunte încă din copilărie.

sursa
Pot să exemplific câteva astfel de cazuri aflate din mărturiile (documentarele, filmele sau cărțile pe care le-am văzut, citit și chiar recenzat pe blog), asta ca să vă întorc la cărți, pentru că lumea noastră trebuie să se învârtă în jurul lor. Mai jos aveți câteva exemple de nedreptăți făcute femeii, cele mai frecvente în țările musulmane de această dată :

  • Crima de onoare, femeia este linșată de familie, pentru că a încălcat o cutumă, vă amintiți de Suad, arsă de vie
  • Căsătoria fetelor de la vârste extrem de fragede, amintesc aici de cazul lui Nojoud, divorțată la zece ani.
  • Mutilarea genitală feminină, menționată în memoriile lui Waris Dirie, Floarea deșertului
  • Sclavă de război, Am fost sclava Daesh
  • Interzicerea accesului la școală, Eu sunt Malala, Malala Yousafzai a devenit una dintre cele mai vocale militante pentru dreptul fetelor la educație
  • Să nu uităm și de Persepolis, carte ce vorbește tot despre condiția fetei care vrea mai mult decât să fie soție într-o țară islamică.

Dar fără să privim doar la vecini, stau și mă uit atent și în ograda noastră. Cât te simți de în siguranță pe strada din orașul tău când mergi singură? 
În câte cazuri n-ai fost fluierată sau nu ți s-au adresat obscenități pentru simplul fapt că mergeai pe trotuar pe timp de seară? Eu, personal, pățesc astfel de lucruri constant și îmi vine să-i strâng de...gât pe acei indivizi. 
De ce apare ideea asta că o fată vrea să fie mereu remarcată, fluierată sau admirată? De ce ne complacem în asta?
Mi-a zis cineva odată (vă rog să citiți până la capăt), mi-a spus că sunt sexy. Pe moment nu am știut cum să reacționez, dacă să mă bucur sau nu. Nu m-am bucurat, deloc! Eram de zece ori mai bucuroasă dacă îmi spunea că sunt inteligentă! Eram de zece ori mai bucuroasă dacă îmi spunea că sunt un partener plăcut de conversație! Nu... pentru un tip e suficient ca o fată să fie sexy, restul nu contează, iar asta e de-a dreptul dureros.

Fără să devin melodramatică, sau să las impresia că mă plâng, vă rog să ascultați piesa Soartă de femeie, interpretată de Ștefania Iacob.
Sper ca femeia să evolueze de la o păpușă folosită, sclav muncită, să scape de superficialitate și să ajungă ceea ce îi este cu adevărat menit să fie!

Bibliografie

https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/lupta-pentru-dreptul-de-vot-feminin-in-romania-interbelica
https://laurailica.wordpress.com/2009/10/10/stiti-de-cand-au-femeile-drept-la-vot/
https://en.wikipedia.org/wiki/Woman
http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Feminismul_rom%C3%A2nesc
https://romaniancopywriter.ro/imaginea-femeii-in-publicitate/

Comentarii

  1. Pai, ar trebui sa se casatoreasca incepand cu 14 ani, Fecioara Maria l-a nascut pe Iisus la 15... Si sa nasca copii pentru a se mantui. Numai ca nimeni nu stie asta pt ca nimeni nu citeste Noul Testament si daca il citeste nu il pricepe...
    Asa ca traim cu totii la mila lui Dumnezeu.
    Ma bucur ca ai succes la baieti. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Țigăncile se mărită încă la 14, 15 ani, dar motivul nu cred că e deloc unul biblic. Eu pledez pentru căsătorie în care ambii soți sunt pe deplin conștienți de ei și iubirea lor.
      Cât despre succesul meu cu băieții, da, am succes să dau de oameni nepotriviți în circumstanțe interesante. :)

      Ștergere
    2. Well, pt ca tigancile inca mai au un mod natural de a trai. Asta inseamna ca pana acum 50 de ani cand nu existau facultati de urmat pana la 25 de ani, eram cu totii tigani...
      Nu mai spun ca tocmai ai facut-o pe Fecioara Maria tiganca...
      Scopul ar fi sa fim constienti de menirea noastra data de Dumnezeu. Daca cumva nu stii, multe natiuni printre care si noi pier pt ca femeile nu mai nasc copii. Japonia si Germania se afla printre ele.
      Si pier pt ca fetele gandesc asa cum gandesti si tu si asteapta nu stiu ce pana la 30 de ani... Si apoi ce valoare mai are acea constienta a sotilor de ei si de iubirea lor, care devine o definitie a egoismului si departarii totale de Dumnezeu?

      Ștergere
    3. Nu cred că Fecioara Maria s-ar simți jignită să fie făcută țigancă. O țigancă nu e mai prejos ca orice altă femeie doar pentru că e țigancă. Iar o femeie nu e mai prejos decât un bărbat doar pentru că e femeie. Și eu am dreptul să decid cu cine și când vreau să mă mărit, și eu am dreptul să urmez facultatea dacă asta doresc, ca femeie.
      Mentalitatea de pe vremea bunicilor, cea în care ne căsătorim adoolescenți și facem copii mulți, că oricum mai mor din ei, nu cred că se mai potrivește. Nu pentru că e demodată ci pentru că trăim alte vremuri și avem alte încercări în viață.

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)