Prietena mea genială - Elena Ferrante


Ce repede trece timpul, e deja decembrie iar eu doar ce am terminat de citit Prietena mea genială de Elena Ferrante, primul volum din seria Tetralogia napolitană. Am văzut că recent a apărut un serial ce are cartea la bază, iar trailer-ul lui mi-a stârnit interesul, așa că am intrat pe librăria online Libris și am luat cartea. 

Am citit foarte puține despre aceste volume, vreau să spun recenzii, probabil că nu mi-ar fi atras nici mie prea tare atenția dacă n-aș fi văzut trailer-ul ecranizării - recunosc - acesta m-a incitat în legătură cu cartea. 
Sunt câteva detalii interesante despre Prietena mea genială, încep așa:
1. Eroina are numele autoarei - nu este volum biografic.
2. Autoarea scrie sub pseudonim.
3. L-au ecranizat pentru HBO și abia aștept să văd serialul.


Despre misterioasa autoare

Elena Ferrante este pseudonimul literar al unei scriitoare de origine italiană, identitatea ei este secretă. Dacă asta nu o face misterioasă, nu știu ce o face.
Autoarea a fost nominalizată de revista Time  drept una dintre cele mai influente personalități în anul 2016. 

Să revenim încet la acțiunea cărții. Avem în față un bildungsroman în care ne este prezentată copilăria unei fetițe dintr-un cartier napolitan sărăcăcios - dar și viața celor din jurul ei. Facem astfel cunoștință cu Lenu (Elena), dar și cu Lila, prietena de care este extrem de apropiată.

Cele două fete cresc într-un mediu ostil, în anii de după al doilea Război Mondial moartea este la tot pasul și nu prea mai impresionează pe nimeni, cu atât mai puțin pe Lenu:
 "Lumea noastră era așa, plină de cuvinte care ucideau: crupul, tetanosul, tifosul exantematic, războiul, strungul, molozul, munca, bombardamentul, tuberculoza, supurația. Puteai muri și de lucruri care păreau normale. Puteai muri, de exemplu, dacă transpirai și apoi beai apă rece de la robinet (..) Puteai muri mai ales dacă primeai o lovitură în tâmplă."
 Pe lângă violență, sărăcie și nesiguranță - parcă tot universul naratoarei gravitează în jurul Lilei. Ea este ancora și stimulentul prietenei sale încă din clasele primare, ba chiar și după. Spre deosebire de Lenu, Lila renunță la studii după primii ani, pentru a ajuta în atelierul de reparat pantofi al familiei. 

Cu toate acestea, este o fire extrem de puternică și autodidactă - aflăm despre ea că frecventează biblioteca și ia cărți pe numele tuturor membrilor din familia sa - asta pentru că o carte e puțin pentru ea. 

Chiar și în continuarea studiilor, Lenu se gândește adesea la reacțiile pe care le-ar avea prietena sa la școală, la materiile la care s-ar descurca. Aceste gânduri o impulsionează pe tânără.

Copilăria lipsită de afecțiune, dar plină de frământări își lasă amprenta asupra Lilei - care devine impulsivă și își ia o poziție de apărare.
Între cele două prietene este și o constantă competiție, fie că vorbim despre lectură, familie, bani, dezvoltare sau băieți. Lenu este cea care spune:

"Mă temeam că i se întâmplă lucruri, bune sau rele, fără ca eu să fiu prezentă. Era o spaimă veche, o spaimă care nu-mi trecuse niciodată: teama că pierzând fragmente din viața ei ar pierde din intensitate și importanță și viața mea."
Adolescența le oferă prilejul de a explora puțin, cu toate acestea totul se învârte încă în mica lor lume haotică în care băieții bogați încearcă să seducă sau să violeze, fetele să se apere, să muncească și să studieze.
"- Încă doi ani: apoi iau diploma și am terminat.
- Nu, să nu termini niciodată: îți dau eu banii, trebuie să studiezi mereu.
(..)
- Mulțumesc, dar, la un momentdat, școlile se termină.
- Nu pentru tine: tu ești prietena mea genială, trebuie să devii cea mai bună dintre toți, bărbați și femei."



Să vă spun părerea mea

Mi-a plăcut extrem de tare cartea și povestea țesută pe marginea prieteniei dintre Lila și Lenu.
Mereu mi-am dorit și eu o prietenie idilică, interesantă și acum mă gândesc că ar fi fost frumos sa fie una ca a lor.
În orice caz, fiecare prietenie este unică și originală, Elena Ferrante reușește să creeze două personaje puternice unite printr-o conexiune extrem de stabilă - chiar dacă sunt la distanță una de cealaltă.
Acestea fiind spuse eu recomand călduros cartea - poate deveni un cadou de Crăciun valoros pentru un best friend forever.

Voi ce mai citiți?

Comentarii