Persepolis - Marjane Satrapi (roman grafic) vs film

Am văzut cartea aceasta pe internet acum două zile, am făcut cercetări amănunțite... pe google... și am găsit filmul. Am căutat varianta în engleză a ecranizării, pentru că Persepolis e o animație franțuzească, și m-am uitat cu sufletul la gură.
Azi am primit cartea de la librăria online Libris  și n-am putut să o las din mână până când nu am terminat de citit în totalitate.
Interesant la Persepolis este că e numit roman grafic, chiar dacă, în fapt, este un volum de memorii redat în benzi desenate.

În timp ce citeam a intrat tata în cameră și văzând că țin în mână o carte cu copertă frumos ilustrată m-a întrebat dacă citesc o carte pentru copii: e o carte despre războiul din Iran, i-am răsuns  ușor intrigată. M-a lăsat în pace să citesc..

Despre carte

Marjane Satrapi, autoarea, construiește un roman biografic ilustrat cu amintirile sale din copilărie și adolescență.

Crește într-o familie iraniană deloc tradiționalistă, cu valori și viziuni moderne. Anii '80 aduc în Teheran restricții civile, una dintre ele este purtarea vălului islamic pe stradă și pe domeniul public (școli și alte instituții).


Acest lucru este pentru Marji și mama ei o corvoadă inutilă, dar se supun. Marji învață la o școală franțuzească din Teheran, și datorită istorisirilor aflate de la părinți, ea este gata oricând să combată ideile propagandistice pe care le aude în școală. Aceste viziuni occidentale îi crează nenumărate probleme, asta și atitudinea de răzvrătită rebelă pe care o moștenește de la părinți.
Plin de pericole din cauza războiului și a tradiționalismului islamic, Iranul nu este o țară prea ospitalieră, motiv pentru carte părinții lui Marjane hotărăsc să o trimită pe fată la studii în Austria.

"În viață ai să-ntâlnești o grămadă de tâmpiți. Dac-ți fac rău, gândește-te că te rănesc din prostie. Așa te ferești să răspunzi răutăților lor. Pentru că nu-i nimic mai rău pe lume decât amărăciunea și răzbunarea... fii mereu demnă și cinstită cu tine însăți." Sfatul pe care bunica i-l dă lui Marjane 
Aici se încheie primul volum al romanului Persepolis.


Despre film

Filmul cuprinde toată povestea fetei, este prezentată ca un șir de amintiri, prezentul fiind color, iar trecutul alb-negru. 

Îmi place mult umorul autoarei, dar și secvențele în care personajele își dau frâu liber limbajului sunt de-a dreptul savuroase. Chiar dacă familia își iubește țara și originile, nu este deloc de acord cu modul autoritar de legiferare pe care conducerea Iranului îl instituie. 
Războiul, privațiunile și teama sunt constante în viața copilei și adolescentei Marjane, teama pentru propria viață și siguranța familiei o fac pe adolescentă să vadă cu scepticism interdicțiile impuse de Legea Islamică în Iran încă din 1979.

Animația ne duce cu Marjane și în Austria, țara în care studiază ea, ba mai mult aflăm și cu ce situații se confruntă acolo: problemele în dragoste și discriminarea, mai ales din cauza locului ei de proveniență.

Să vă spun părerea mea

Mie mi-au plăcut foarte mult și cartea li filmul, Se spune că e util să citești cartea și abia mai apoi să urmărești ecranizarea în general, dar desenul acesta animat m-a făcut să îmi doresc să pun mâna pe carte. 
Spre deosebire de carte, filmul e mai compact, dispar anumite secvențe ilustrate în roman. Plus că, un roman grafic, ilsutrat în genul uunor benzi desenate, se citește foarte repede și ușor. 
Mi-a plăcut și abia aștept să citesc și volumul al doilea.

Voi ce citiți în această perioadă?

Comentarii

  1. Interesantă carte, la fel și filmul. Îmi place că ai dat detalii despre ambele și că ai prezentat diferențele dintre cele două. Nu am mai fost de mult timp pe blogger și acum totul e atât de diferit, însă mă bucur că te-am regăsit activă aici. Îmi place muzica pe care ai pus-o pe blog! Atât de în ton cu atmosfera...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-am mai făcut de mult o recenzie carte-film :D
      Mie îmi place mult blogger. Nu cred că am să îl schimb vreodată pe nicio altă platformă. Am încercat acum câțiva ani cu wordpress, dar nu mi-a plăcut.
      Mă bucur că îți plac colindele. Sper să te mai întorci pe aici. :D

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)