Suad- Arsă de vie



"Eu sunt o fată şi o fată trebuie să meargă repede, cu capul aplecat, privind în pământ, ca şi cum şi-ar numara paşii. Privirea ei nu trebuie să se ridice, nici să rătăcească de-a dreapta sau de-a stânga drumului, pentru că dacă ochiul ei l-ar întâlni pe cel al unui bărbat, tot satul ar considera-o sharmuta." (Citat din carte)

A trecut ceva vreme de când am citit cartea, de aceea nu mai rețin foarte bine detaliile sau numele.Însă am reținut esențialul, Suad o tânără de șaptesprezece ani duce o viață foarte grea în satul ei din Cisiordania doar pentru simplul motiv  că s-a născut fată, iar acolo doar băieții sunt considerați oameni. Aceasta își povestește viața și povestea de dragoste oamenilor care au salvat-o din propria ei ţară.
      Copilăria ei a fost una obișnuită, plină de munci grele și bătăi aplicate de tatăl ei, ceva obișnuit fetelor născute acolo. Își așteaptă rândul la măritiș, în cultura lor prioritară fiind căsătoria fiicelor mai mari. Asistă la moartea unei surori mai mari, omorâtă chiar de fratele lor din cauza unui zvon. Își ajută mama să se întâlnească în secret cu un alt bărbat pe câmp, dacă ar fi prinsă, ar fi omorâtă.
     Într-o zi, Suad se îndrăgostește de Fayez, un tânăr care locuiește în apropiere de casa lor cu care se întâneşte tot în secret, acesta îi promite că o va cere de nevastă în schimbul întreținerii unei telaţii sexuale. Fata îi cade în plasă, însă Fayez nu se ține de cuvânt. Știind ce o așteaptă, Suad încearcă și reușește să ascundă sarcina de ochii părinților și a satului pentru o scurtă perioadă.
Pentru a proteja onoarea familiei, cumnatul lui Suad are datoria de a o ucide, într-o zi rămâne cu aceasta singur în curte în timp ce ea trebăluia și îi dă foc.Scapă ca prin minune, fuge în stradă de unde este dusă într-un spital. Naște un băiețel de care e despărțită, ar fi fost lăsată să zacă în spital și chiar otravită de propria ei mamă dacă Jaqueline- voluntară la o fundație umanitară- nu i-ar fi rezolvat transferul la un spital din Franța.
Aceasta îi aduce și copilul înapoi. Suad se recuperează treptat, reușește să se integreze în noua țară și se bucură de libertățile pe care nu le-a cunoscut în propria ei țară.
Reușește să treacă peste complexele cauzate de arusri și se căsătorește cu un francezt iubitor și înțelegător, are două fiice care vor fi salvate de traiul din Cisiordania.  Păstrează legatura și cu fiul cel mare și ține prelegeri despre fosta ei viață unde femeile nu valorau nici cât valora o capră râioasă.
A fost un roman emoționant, l-am citit pe nerăsuflate și mă bucur foarte tare pentru Suad și pentru noua ei viață. Mă bucur că m-am născut într-o țară unde ai dreptul să fii om chiar dacă ești femeie, degeaba zicem noi multe despre țara noastră, e mult mai bine aici decât în alte țări unde sărăcia lucește pe străzi iar fetele sunt tratate mai rau ca niște vaci de lapte.
Cartea poate fi comandată online de aici.

Comentarii

  1. M-ai facut curioasa cu acest articol. Unde gasesc si eu aceasta carte-document ? :p

    RăspundețiȘtergere
  2. Uite aici: http://www.elefant.ro/carti/fictiune/literatura-de-divertisment/thriller-mystery/arsa-de-vie-9431.html sau o poti cauta la biblioteca. Eu de la biblioteca am citit-o. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna!
      La ce biblioteca ai gasit-o? Eu am cautat-o la 2 in Bucuresti si nu era.
      Multumesc.

      Ștergere
    2. Mădălina, eu sunt din Oradea, am cartea de la Biblioteca Județeană Bihor, dar imposibil să nu existe și la bibliotecile publice din București.
      Sau, uite aici cartea in format PDF http://ro.scribd.com/doc/239066366/179377217-Suad-Arsa-de-Vie-PDF#scribd nu e foarte lungă și e ok ca format electronic.
      Succes și lectură plăcută! :)

      Ștergere
    3. Multumesc frumos!
      O seara frumoasa!

      Ștergere
  3. E frumoasa cartea, dar in acelasi timp .. f trista :(

    RăspundețiȘtergere
  4. Impresionant si in acelasi timp chinuitor de dureros cum pot fi tratate unele fiinte UMANE!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Adaugă un comentariu. Nu uita de bunul simț ;)